Sähköjohto Nettiin!

Samba, NFS, LDAP, Apache sekä muut verkkoon liittyvät asiat tälle osiolle.

Sähköjohto Nettiin!

Uusi viestiKirjoittaja fossiili » 28 Touko 2008, 08:53

Jo pitkään on ollut saatavissa tekniikka käyttää sähköverkkoa LAN-verkkona. Se näköjään toimii myös ikään kuin mikron nettikaapelin jatkeena. Minulla on DNA:n adsl-modemi jossa kaksi routeriporttia ja kaksi suoraa liitäntää DNA:n modemiin. Ostin kaksi sähkötöpseliin tökättävää Corinex Powerline Ethernet Wall Mount - pallukkaa. Toiseen yhdistin modemin ja toiseen talon kaukaisessa päässä olevan mikron. Ja nyt kirjoittelen Mandrivassa teille. Äsken päivitys tuli n. 200 K/S. Se on hieman hitaampaa kuin suoraan yhdistetyllä mikrollani, n. 380 K/S. Tosin lienee saatavissa nopeampiakin pullukoita (tarkoitin pallukoita).

Tämä on poikani lasten mikro. Heillä se on talon toisessa kerroksessa. Siellä sain aikaiseksi langattoman yhteyden, mutta se oli hyvin epävarma. Nyt minulla on siihen toimiva ratkaisu :bigsmile:

.........................
Mikrossa on myös WindowsXP. Se oli mennyt niin pahasti nalkkiin, että jouduin jälleen kerran asentamaan sen uudelleen, mikä on tosi työlästä ja ällöä hommaa. Jätänkin sen mikroon ilman Nettiyhteyttä. Jengi saa tyytyä "vain" linuxiin :partyscream:
Oi miksi minun kestää,
niin hirveän kauan,
miettiä hirveä?
fossiili

Re: Sähköjohto Nettiin!

Uusi viestiKirjoittaja dude67 » 28 Touko 2008, 08:59

Hyvä kuulla. Olen miettinyt tuota talomme sähköverkon käyttöä LANina, mutta en ole enempää asian eteen tehnyt. Hyvä tietää, että se näyttäisi toimivan OK.

Paljonko kärsit noista mokkuloista? Ja mistä ostit?
Kuva
1. Mageia-1 KDE4 x86_64 (& Win7 Pro) | desktop
2. Mageia-2 KDE4 (& Win7 Home Premium) | laptop Acer 7530
3. Mageia-1 KDE4 (& Win7 Starter) | Samsung NC-10 miniläppäri
4. Mageia-1 KDE4 | serverinä toimiva desktop
Luotettavaa Linux käyttöä jo Mandriva 2006.0:sta lähtien :)
dude67
Site Admin

Re: Sähköjohto Nettiin!

Uusi viestiKirjoittaja fossiili » 28 Touko 2008, 17:11

Myyjä Oulusta RF-elektroniikka. Adapterin hinta 22 € eli kärsin 44 €. Kannattaa tietysti pyytää tarjous jos aikoo käyttää vaikkapa Nesteen tornin sähköverkkoa. En myöskään yrittänyt soveltaa Windowssia varten olevaa tukiohjelmaa, jolla varsinainen salattu LAN-johdotus luodaan. Liekkö linuxissa mahdollistakaan - onko ajuria Corinexille. En viitsinyt tutkia asiaa, ainakaan ei firman sivuilta löydy.
fossiili

Paluu Verkko