Noniin
Olen asentanut molempia eri ihmisille yleensä romuista koottuihin mikroihin. Versioon 8.04 saakka on monesti ollut vaikeuksia Ubuntun kanssa. Silloin olen siirtynyt Mandrivaan tai Suseen. Hardis/Linux yhdistelmä on vaikea joillekin jakeluille. Toki mikä tahansa linux saadaan konfattua mihin tahansa oikein päivitetyllä biosilla ja ehjällä kamalla varustettuun mikroon. Valitettavasti minun taitoni ja aikani ei yleensä riitä, vaikka osaan linuxen/Unixin pääpiirteet hyvin. Tarvitsen neuvoja. Siksi pidän arvossa hyvin toimivaa Suomalaista yhteisöä, vaikka pärjään nettienglannillakin.
Ubuntun Suomen porukka on hyvä. Niin on Mandrivankin. Erityisesti olen arvostanut Mandriva Suomi jakelulevyjä ja tätä foorumia. Mutta äsken laitoin tänne puheenvuoron, mikä katosi. Kerroin, että kunnostin vanhan mikron eläkeläispekalle, joka ei ole ennen käyttänyt mikroa tai päätettä. Aloitin Ubuntun Xfce-versiolla Xubuntu. Se toimiikin mikrossa erinomaisesti. Varmasti Mandrivaankin saisi Xfce-työpöydän kevyellä ohjelmavarustuksella, mutta Xubuntussa ja vaikka Zenwalkissa se on valmiina.
Koska jouduin myös opettamaan pikaisesti mikron ja Xfce-työpöydän käyttöä, kirjoitin Ubuntun foorumille ja kysyin mielipiteitä miten sen saisin parhaiten onnistumaan. Kysyin sitäkin, mikä työpöytä olisi helpoin aloittelijalle
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22956.0Sitten tulin toki ajatelleeksi Mandriva-forumia. Itse pidän KDE 4-ympäristöstä, mikä minulla olevassa Mandriva 2009:ssä toimii oikein hyvin ja erityisen nopeasti. Kun surfasin tänne, huomioni kiintyi tähän keskusteluun ja laitoin puheenvuoron ja viittasin keskusteluuni Ubuntun foorumilla. Aikanaan postiini tuli ilmoitus, että foorumilla on vastaus, mutta kun menin lukemaan, en löytänytkään omaa puheenvuoroani.
Ehkä se oli väärässä paikassa, mutta kai sen silloin olisi voinut siirtää