En halua tehdä tästä mitään Windows-Linux taistelua. Tässä tulee tarina saman koneen Windows XP prof asennuksesta ja Linux asennuksesta.
Kasasin koneen muutama viikko sitten perjantai-iltana. XP:n (SP3) asennukseen meni n. 2 tuntia, aika sisältää virustorjunnan, officen ja windows update-palvelusta päivitysten asentamisen. Kirjoitin, skanneri, webbikamera ja muutama muu lisälaite menivät suurinpiirtein heittämällä kiinni. Tietysti ajurit ja ohjelmistot piti asentaa CD:ltä (jotka olen säästänyt oston yhteydessä). Sitten vielä Firefox ja Thunderbird ja kone on valmis nettiin ja kahden yhdistyksen asioiden hoitoon sekä työntekoon. Tämä oli valmis lauantaina puolilta päivin. Kokonaistyöaika ehkä n. 7-8 h.
Sitten Linuxiin. 3 iltaa meni asennukseen (päivisin kun pitää käydä töissä), 2 iltaa että että sai kirjoittimen toimimaan ja nyt on mennyt 3 iltaa tapellessa skannerin ja webbikameran kanssa. Sitten on vielä muutamia lisälaitteita joiden asentamista en uskalla edes ajatella. Tuohon kirjoittimeen (Canon PIXMA iP2600) piti hakea ajurit Canonin Aasian tukisivustolta. Ajankäyttö tällä hetkellä n. 4 kertainen XP:n asennukseen verrattuna, eikä se ole vieläkään valmis.
Turha laitevalmistajia on syyttä ajurien puutteesta, heidän tehtävänsä tässä maailmassa on tuottaa omistajilleen rahaa sieltä mistä sitä helpoiten saa. Ja mitä Windowsin "suosioon" tulee, sanotaanko että Microsoft on osannut markkinoinnin, keinoihin en ota kantaa.
En kuitenkaan lyttää Mandrivaa/Linuxia täysin. Käyttöliittymä (Gnome) on selkeä ja nopea. Kuten on mainittu, sovellusohjelmia on runsaasti saatavilla eri tarkoituksiin. Avoimen lähdekoodin ja tiedostoformaatin ajatus on myös kannatettava, maailma ei vaan pyöri sillä tavalla. Kehitystä on tapahtunut viime kokeiluistani, mutta vielä pitää asennettavuuden ja laitetuen parantua että siirryn lopullisesti Linuxin käyttöön. Tietokoneen pitää palvella minua, ei minun tietokonetta. Haluan tehdä oheislaitevalintani muilla perusteilla, kuin että se sopii tietylle käyttikselle.
EIpä sitten muuta kuin rauhallista joulunaikaa kaikille.