Käytössäni on 2009.1 pwp ja ongelmana on graafinen käynnistysteema (bootsplash). Asennuksen jälkeen uudelleen käynnistys onnistuu mutta toista kertaa ei onnistu. Grub ja käynnistysteema menee läpi mutta kirjautumisvalikkoa ei ilmesty (automaattikirjautumisessa sama juttu).
Alt+F2:lla pääsee kyllä komentotilaan ilmeisesti "init 3".
XFdrakella pääsee muuttamaan näytönohjainta mutta se ei auta asiaa (ohjain on Nvidia GeForce 7600 GS)
Tästä pääsee eteenpäin käynnistämällä uudelleen ja valita grubista vikatila. Vikatilassa voi suoraan antaa käsky "init 5" tai "init 3" ja startx niin kirjautumisvalikko ilmestyy ja kone toimii normaalisti. Tämän jälkeen pitää valita ohjauskeskuksessa tekstikäynnistys niin kone käynnistyy normaalisti.
Tämä ongelma tuli rc2:sen mukana ja on vieläkin.Olen tehnyt asennuksen kahteen muuhunkin koneeseen ja sama ongelma, yhteistä koneissa on Nvidian näytönohjaimet, kahden muun mallia en muista.
Ongelmaan löytyi tavallaan ratkaisu Mandrivan viralliselta foorumilta(en löytänyt linkkiä enää)ohje oli.
speedboot=no and nopinit options. It may yet be acpi/apic, but only coughs when something gets ahead of itself on boot. If you do nopinit where it locks/crashes etc will be the last item showing on the screen. Make sure you're pressing esc to see the messages at boot.
Lontoo taipuu huonosti mutta arvelin tuon auttavan "speedboot=no nopinit". Lisäsin tuon käynnitysvalikkoon niin se tepsi kyllä. Kone käynnistyy nyt graafisessa tilassa.
Ongelmana on vielä se että teemaa ei saa vaihdettua. Olen vuosia käyttänyt sitä istuvaa pingviiniä nimeltään Linux mutta ei vaihdu vaikka olen sen asentanut. Käynnistysvalikossa se näkyy valittuna mutta teemana pysyy pwp oma teema.
Tulipa lyhyt ja ytimekäs kysymys.