Miten painokelpoinen kuva

Eikö ongelmallesi löytynyt sopivaa osiota? Laita kysymyksesi silloin tänne!

Miten painokelpoinen kuva

Uusi viestiKirjoittaja fossiili » 29 Joulu 2009, 23:30

Ystäväni eläkeläinen tekee vieläkin free-lance- hommia. Hän toimittaa lehtiä ja taittaakin ne. Hän ottaa digikuvia vanhahkolla kameralla.

Yksi lehden kansikuva olikin epätarkka. Tutkin hänen kameransa, vanhahko HP:n digikamera. Siinä kuitenkin on 5 megapikselin kenno. Löytyy tallennusasetus 5 M Best, suurin kuva parhaalla laadulla. Otin sillä koekuvan. Tulostin sen A4-kokoon. Kuva oli tarkka ja kirjoittimen huomioon ottaen hyvälaatuinen.

Riittääkö siis kamera kun halutaan painokelpoinen A4-kokoinen kuva?

Mitä merkitystä on tulostustarkkuudella 72 dpi yms. ilmaistuna?

Kiva jos kerrotte, kysyy toinen eläkeläinen :apua:
fossiili

Re: Miten painokelpoinen kuva

Uusi viestiKirjoittaja dude67 » 30 Joulu 2009, 11:08

En nyt ole painoalan ammattilainen, mutta jotta kuvasta tulee hyvä A4 koossa, olisi sen resoluutio oltava hyvä. Tulostustarkkuus (dpi) vaikuttaa sitten itse tulostukseen ja hyvästä kuvasta voidaan saada huono pelkällä tulostustarkkuudella. Itse käyttäisin mahd. suurta resoluutiota, mihin kamera pystyy (itse käyttäisin vähintään 1600x1200 pikselikokoa) ja tulostustarkkuus varmaankin luokkaa 300 - 600 dpi. Mutta se selviää kokeilemalla.

Fri13 voisi vastata varmaan syvällisemmin ja tarkemmin, mutta näin minä lähtisin sitä tekemään.
Kuva
1. Mageia-1 KDE4 x86_64 (& Win7 Pro) | desktop
2. Mageia-2 KDE4 (& Win7 Home Premium) | laptop Acer 7530
3. Mageia-1 KDE4 (& Win7 Starter) | Samsung NC-10 miniläppäri
4. Mageia-1 KDE4 | serverinä toimiva desktop
Luotettavaa Linux käyttöä jo Mandriva 2006.0:sta lähtien :)
dude67
Site Admin

Re: Miten painokelpoinen kuva

Uusi viestiKirjoittaja Lasse » 30 Joulu 2009, 12:20

Megapikselien puolesta kamera kyllä riittää A4 suurennoksiin. Epäterävyyden syynä voi olla kameran tärähtäminen kuvaustilanteessa (jalustan käyttö jos mahdollista), tai liian pieni sulkimen aukko. Muistaakseni nykyisillä kennoilla diffraktio aiheuttaa epäterävyyttä f8 pienemmillä aukoilla. Riittääköhän tuon HP:n objektiivin ominaisuudet kovin laadukkaisiin painokuviin.

Dpi = pistettä tuumalle. Värikuville suositellaan (jostain olen lukenut) 150-300dpi:tä.
Lasse

Paluu Muut ongelmat