En ole Gnomea minäkään pitkään käyttänyt, mutta itse asiassa alan pikkuhiljaa pitämään Gnomesta enemmän kuin "kolhosta" KDEstä.
Itseäni Gnomessa miellyttää sen tyylikkyys ja se, että sitä saa mielestäni enemmän/paremmin viilattua haluamansa näköiseksi.
Mutta asiaan: En ymmärrä, miksi sinulla ei skandit toimi Gnomessa, jos KDEssä ne toimii. Onko kyse jostain tietystä ohjelmasta (OOo tai esim selaimesta) vai yleisesti joka paikassa? Luultavasti kyse on jostain "lokalisoinnista" eli, olet joko vahingossa valinnut tai se on oletuksena päällä, jonkun paikan (maan, valtion, alueen, kielen), jossa ei ole skandeja käytössä. Itse asiassa nyt tuli mieleeni, että oletko tarkistanut, mikä näppis-asetus sinulla on päällä?
Väreistä:
Itse käytän Gnomessa Terminalea ja KDEssä Konsolea. Noh, eroa ei taida olla, mutta siis Terminaalissa saat muutettua sen vaikka läpinäkyväksi () valitsemalla siitä [edit - current profile] ja sieltä välilehden "effects" ja sen alalaidasta "transparent background". Ja värit vaihtuvat välilehdeltä "colors" (loogista...).