Mielestäni muutama tärkeä asia ennen muita ohjelmia. En ole tutustunut tuohon aikaisempaan suomenkieliseen versioon mutta selaimien (firefox/konqueror) selaimien suosikkien siivoamista vähän. Sinne linkki suomenkieliselle foorumille tai vähintään työpöydälle linkki tänne sivulle.
Nimittäin kun tulee nämä ensimmäiset ongelmatilanteet, täytyy tietää jo mistä apua voi kysyä jolloin etusivuna se voisi olla hyvä. Myös IRC client kannattaa ohjata jo jonnekkin sopivaan paikkaan kuten yleensä menee. Eli jos on KDE versio niin #mandriva ja #kde kanavat ja sitten jos on Gnome käytössä niin #Mandriva ja ##gnome
Mitä ohjelmiin tulee, niin libdvdcss2 ym ovat lain mukaan vielä laillisia kun niillä toistetaan niitä videoita ja pitäisi saada varmuuskopiot. Joten suosittelen ihan niitä perus koodekkeja. Mitä omat kokemukset VLC soittimeen tulee niin pitäisin poissa kun ei ole ensinnäkään mikään helpoin käyttää (verrattuna totem ja kaffeine ja niiden avaa dialogit ym) ja toiseksi sen teema on kokonaisuutta rikkova.
Muokkaisin myös aika rankalla kädellä konquerorin työkalurivejä jos on KDE3 käytössä, KDE4:ssa ei tarvitse. Nimittäin suurimpia ongelmia (jos nyt siis KDE pohjaisena vielä pidetään kuten alkuperäinen ja erikseen myös GNOME versio?) on konquerorin työkalurivien täynnä oleminen mitä kummallisimpia nappeja.
Myös suosituimmat ohjelmat laittaisin ihan työpöydälle valmiiksi, kuten:
internet-selain (konqueror & firefox),
sähköposti (kmail & thunderbird),
pikaviestin (kopete & pidgin),
IRC (konversation & Xchat),
Musiikkisoitin (Amarok & Rhythmbox),
Videosoitin (Kaffeine & Totem)
Skype (VoIP)
Kuvien arkistointi (digiKam & F-spot)
Kuvankäsittely (GIMP)
'Toimistosovellus (OpenOffice.org)
Mukaan tietenkin sitten perinteiset flashit ja muut internetin tärketä osat niin että youtube ja muut aukeavat heti ilman säätöä, tämä on tärkeää!
Mitä ohjelmia itse olen laittanut kustomoidulle DVD:lle (tulee paljon muutakin itsellä!) niin siellä on nimenomaan esillä heti: Digikam, K9copy, kdenLive, mandvd, manslide, subtitlecomposer, Koffice + lisäosat kuten kplato ym (OpenOffice.org pois käytöstä), scribus, tellico, kerry, kget, ktorrent, skype, (Rawstudio, ufraw) inkscape, recordmydesktop. Tässä muutamia mitä nyt suoralta kädeltä muistan mitä itse olen havainnut monen henkilön tarvitsevan.
Pahoittelen sekavaa viestiä, väsymys vetää silmäluomia alas sellaisella voimalla että jaksan hädintuskin painaa "lähetä".