Kirjoittaja Wally » 09 Joulu 2009, 20:56
Mielestäni on juuri hyvä hidastaa kräkkereiden ja muiden random-käyttäjien yrityksiä ja antaa heidän odotella aikakatkaisua paketteihinsa. (Jos olisin itse moinen kräkkeri tms, säätäisin toki aikakatkaisun mahdollisimman lyhyeksi..)
Normikäyttäjälle ei ole siitä mitään haittaa, että sulkee omat porttinsa (sisäänpäin) DROP-säännöllä, koska käyttäjien liikenne suuntautuu, ja on sallitukin, pääsääntöisesti ulospäin. Paluulikennekin (RELATED, ESTABLISHED) on toivottavasti sallittu. Ainoastaan, jos estää jotain tiettyä liikennettä ulospäin (tai käyttää edelleenohjausta), on normikäyttäjän hyvä käyttää DROP-säännön sijaan REJECT-sääntöä, jotta ei sitä aikakatkaisua joudu (itse) odottelemaan.
Harvemmin myöskään kenelläkään on asiaa normikäyttäjän koneen suuntaan (pl. juuri sitä tarkoitusta varten avatut portit), joten siinäkään tapauksessa ei aikakatkaisun odottelulla ei ole mitään merkitystä (itselle). Minua ei ainakaan henkilökohtaisesti haittaa lainkaan, jos joku yrittää ottaa oman koneeni portteihin yhteyttä ja palomuuri tipauttaa paketit sen sijaan, että lähettäisi "paluupostissa" paketin, jossa ilmoitetaan, että porttiin/koneeseen ei saada yhteyttä tai yhteys on torjuttu. Odotelkoon aikakatkaisua, kun kerran yrittää ottaa yhteyttä mahdollisissa "hämärätarkoituksissa".
Normikäyttäjän ei myöskään tarvitse kovinkaan usein ottaa yhteyttä random-osoitteisiin random-portteihin, joten senkään takia en näe mitään haittaa muiden käyttäjien DROP:n käytöstä. Suurin osa liikenteestä on kuitenkin suunnattu tiettyihin portteihin (HTTP, HTTPS, FTP, POP3, IMAP jne.) tietyissä osoitteissa (google, iltalehti yms.) ja liikenne on näihin on varta vasten sallittu.
Itse tulen jatkossakin käyttämään DROP-sääntöä, ihan vaan vaikka "hämärätarkoituksissa" liikkuvien käyttäjien kiusaksi. Tulen myös suosittelemaan DROP:n käyttöä muillekin..
"Tekevälle sattuu!!!" sano sonni, ku traktorin raiskas...