En ole yhtään häpeissäni mutta en myöskään ylimielisesti sitä kehu kuten Ubuntu jäsenet kehuskelevat omaa jakeluaan.
Jos joku kysyy mitä käytän niin vastaushan menee "Linuxia ja siitä Mandriva jakelua". Tietämätön jos kysyy että "Mikä Mandriva?" niin riittää että vastaa "Linux käyttöjärjestelmästä on useita eri jakeluja saatavilla, kuten windowsista on eri editioneja" ja se riittää niille.
Itse olen myös väsynyt tuohon Ubuntu hehkutukseen mutta itse sanoisin ongelman syynä olevan että nuoret Windows käyttäjät (rääpäleet) leikkivät haxoreita ja rupeavat käyttämään Ubuntua ja sitten hehkutetaan kuinka se on niin mahtava ja hieno "käyttöjärjestelmä" kun sen sai ilmaiseksi ja siinä "käyttöjärjestelmässä" on kaikki mitä tarvitsee ja kuinka ainutlaatuinen "käyttöjärjestelmä" se on, kun vertaavat sitä sitten vuoden 2001 GNU/Linux kokeiluun kun kokeilivat jotain Debiania tai Gentoota.
Mielestäni Mandriva käyttäjät ovat hillittyjä ja asiallisia, vähän kuin ranskalaiset, mutta jos liikaa solvataan niin tulikiven katkuista palautetta voi saada jos Ubuntulaiset liikaa yrittää hehkuttaa ominaisuuksilla mitkä on kaikissa jakeluissa, kun vielä heiltä itseltään puuttuu loistavat työkalut kuten Mandriva Control Center tarjoaa järjestelmän hallintaan!
Ehkä meidän täytyisi alkaa suunnittelemaan Mandriva julisteita, taustakuvia ja muita asioita yhdessä (hienoja jne) ja levittelemään PDF tiedostoina tietoa eri paikkoihin Mandrivasta. Kaiken tämän voi tehdä asiallisesti ja tyylikkäästi eikä tarvitse vajota samalle tasolle kuin Ubuntun käyttäjät
.
Itse kokeilen lähes aina uusimmat Ubuntun ja Kubuntun ja aina tulee takaisin palattua Mandrivaan, kai se Ubuntu hehkutus pitää vain jättää niiden tietämättömien aiheeksi ja jatkaa itse tyytyväisenä paremman jakelun (ei käyttöjärjestelmän) käyttämistä.... Silti asialle pitäisi tehdä jotain että eivät ne tietämättömät pilaa oikeasti koko yhteisöä puhumalla parturia asioista mistä eivät tunnu tietävän.