Mikrokerhomikro varttuneelle väelle

Keskustelua Mageiasta yleisesti.

Mikrokerhomikro varttuneelle väelle

Uusi viestiKirjoittaja fossiili » 23 Loka 2011, 20:49

Asensin eeePC 901 miniläppäriin Mageian. Olin hitaan mokkulayhteyden päässä enkä voinut ladata Mageiaa Netistä vaan asennuslähde oli Linux Format - lehden DVD. Mageia oli KDE4 työympäristöllä, mutta se tuntui toimivan. MIkro meni niin nopeasti tyttärentyttärelle, etten ehtinyt kerätä siitä kokemuksia.

Nyt olen virittämässä roskiksesta pelastamaani mikroa kyläyhdistyksen asukastuvalle, ja oletin Ubuntu-variantin Lubuntun olevan hyvä vaihtoehto. Ks. http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?to ... #msg313811

Sinänsä LXDE on ihan hyvä käyttää ja yksinkertainen. Sopinee ikäihmisille ja muille turhia hillukkeita vieroksuville. Lubuntussa ja mikrovanhuksessa se ei kuitenkaan toimi luistavasti ja varmasti. Kekusteluista täällä olen huomannut (ja myös Mageian sivuilta), että Mageiasta olisi myös LXDE-jakelu. Liekö siinä myös perusohjelmisto suhteellisen kevyttä.

Kerhomikroon tarvitsen Cromium-selaimen, Skypen, Gimpin ja esim. Shottwellin. Lubuntussa ed. ohjelmat toimivat hyvin. Ilmeisesti ne eivät tarvitse KDE tai Gnome ympäristöjä.

Kiva, jos kommentoitte :kiitos:
Oi miksi minun kestää,
niin hirveän kauan,
miettiä hirveä?
fossiili

Re: Mikrokerhomikro varttuneelle väelle

Uusi viestiKirjoittaja ozky » 24 Loka 2011, 15:59

Chromiumin ja skypen ja shotwellin voi asentaa mageian lähteistä helposti (mageian lähteistä löytyy skypen asennus skirpti joka lataa skypen sivuilta ohjelman) ja gimp ja lxde ja löytyy mageian dvd:stä. Luulisin että lubuntussa on gnomen paketteja asennettu jotta nuo gnomen ohjelmat toimii ilman että koko työpöytä on asennettu koneeseen ja sama kde työpöydästä mainitaan että esim mageiassa on gnomen paketteja kde livecd asennuksessa koska mageian kde teemat on oikeasti gnomen teemoja joita on oletuksena kde käytössä.
ozky

Paluu Yleistä