Mandriva Linuxista on saatavilla neljää eri versiota.
Free (DVD levy, sisältää kaikki työpöytäympäristöt ja paljon muuta kun levy on suuri, pelkästään avoimen lähdekoodin ohjelmistoja, kuten Free Software Foundation haluaisi)
One (CD, josta KDE ja GNOME työpöytäympäristöillä versiot ja nyt 2009 mukana jopa kaksi eri kieliversiota joten pitää tarkistaa minkä version ottaa, sisältää suljetun lähdekoodin ajurit mm. näytönohjaimille, WiFi korteille ja muille lisälaitteille)
Powerpack (On kuin Free mutta yhdistettynä One kanssa, eli kaikki ajurit ja mitä main repository sisältää, maksullinen tukipalveluiden vuoksi)
Flash (Tämä sinulla onkin ollut, eli vähän kuin Free ja One mutta tehty toimimaan USB tikulta, ainoa Mandriva tähän kykenevä)
Itse käytän Free versiota, minua ei haittaa että alussa ei toimi 3D tehosteet työpöydällä, flashia ei löydy jne. Nimittäin lisään aina ensimmäiseksi pakettihallintaan easy urpmi sivuston (
http://easyurpmi.zarb.org/ lähteet Sunetin palvelimet ruotsista) kautta viralliset että PLF lähteet. Tämän jälkeen kun tarvitsen videokoodekit, klikkaan videota/MP3 kappaletta ja codeina käynnistyy ja tarjoaa asentamaan tarvittavat paketit PLF, Mandrivan tai maksullisesta lähteestä. Itse otan aina PLF kun ilmaiseksi saa
. Flashin asennan yleensä Adoben kautta kun sieltä saa aina sen RPM version ja nyt on Flash 10 ulkona. Ja Java ym tulevat sitten komentorivin kautta.
Itse tykkään siitä että järjestelmässä on mahdollisimman vähän suljetun lähdekoodin ajureita ja muutenkin järjestelmä koostuu minun haluamistani ohjelmista ja jos käyttöjärjestelmä tarvitsee jotkin erityiset asetukset, käännän sen mieluiten sitten ihan itse vanilla paketeista suoraan kernel.org sivustolta. Tähän asti ei ole ole tarvinnut oikein mitään erikoista tehdä kun MDV Free on ollut juuri minulle passeli. Nyt kirjoitan tätä Ubuntu 8.10 Jakelulla ja tämä järjestelmä jyrätään tämän viestinkirjoittamisen jälkeen välittömästi MDV 2009:lla