Menee Off Topiciksi, mutta Skype ja suljettu protokolla on *piip*:stä...
Itse suosin standardoitua SIP-protokollaa yhteden muodostamiseen käyttäviä softia. Internet on täynnä ilmaisia SIP-server/proxy softia, joiden avulla voi itse värkätä palvelimen ja tehdä sinne tunnukset vaikka kaikille kavereille. Löytyy myös liuta ilmaisia clienttejä Linuxille/Windowsille joiden avulla SIP-puheluita voi soittaa. Lisäksi Nokian uusimmat puhelimet ymmärtävät SIP-protokollan päälle ja monessa on myös WLAN-tuki, joten puhelinta voi käyttää varsin hyvin SIP-clienttinä.
Yhtenä hyvänä esimerkkinä (kotikäyttöön) ilmaisesta SIP-serveristä on , tuo tosin vaatii Tomcatin rinnalleen, mutta toimii vallan mainiosti. Itse olen soittanut SIP-puheluita WLAN + Nokia e61i + Brekeke Sip Server yhdistelmällä demo-tarkoituksella kymmenien tuntien verran.
Vastapuolena on ollut milloin toinen Nokialainen, milloin Linux/Windows softa tai jopa perinteinen lankapuhelin...
SIP-protokolla itsessään on jo mielestäni varsin mielenkiintoinen ja kätevä, protokollan avulla muodostetaan serverin ja/tai proxyn avulla vain kahden clientin välille yhteys, jonka jälkeen clienttien välillä voi kulkea mitä tahansa dataa (ääntä/kuvaa yms.). Puhelinoperaattoreiden tarjoamat VoIP-puhelutkin toteutetaan SIP-protokollaa hyväksikäyttäen. Mutta ei siitä sen enempää...tulee muuten liikaa kivoja pikku lyhenteitä ja ammattitermejä...
Tällaista "avautumista" tänään...jatkan MM-lätkän katselua ja kisajuoman nauttimista...
"Tekevälle sattuu!!!" sano sonni, ku traktorin raiskas...