Ymmärrän kritiikin. Koska olen eläkeläinen tämä on harrrastus. Jos todella olisin jonkin firman tai vastaavan atk-vastaava, harkitsisin pitkään mitä firmalle asennan: Microsoftin tuotteet, jonkin linuxin vaiko muun unix-kehitelmän. Toki silloin tyrkyttäisin itseni kaikille mahdollisille kursseille jne.
Nyt vastuuni koskee omaa konetta. Sillä pitää päästä nettiin ja sillä pitää voida kirjoittaa ja tulostaa ja tallentaa digikuvia. Tämä onnistuisi jo vanhalla Olivetin 486-läppärilläni, missä on Windows 3.1. Kait lähinnä huvin vuoksi ole hankkinut muitakin mikroja ja nyt aion rakentaa "digiboxin" talon tupaan, joka talvisin on viileä. TV-antenni tulee sinnekin. Olen joka foorumilla tehnyt selväksi, että olen eläkeläinen eivätkä ongelmani ole yhtä tärkeitä kuin työtätekevien. En siis oleta, että muut uhraisivat aikaa minuun muuten kuin silkasta asianharrastuksesta. Toki linuxin leviämiselle olisi eduksi, jos tunnetuimmat jakelut kuten Debian, Fedora, Mandriva, Suse ja Ubuntu asentuisivat ongelmitta. Sopivaan mikroon homma hoituu helposti.
Valitettavasti Internet on kaupallisuuden läpitunkema ja linuxien jakelijat herkkähipiäisiä. Siitä seuraa, että asennettu linux tarvitsee selaimeen lisäosia. Mandrivassa niiden laitto on minulta kerran onnistunut Easy Urpmissa, mutta pari kertaa sotkeutunut. Jos siis joku jo Windowssin kanssa touhunnut kysyisi, mitä helposti asentuvaa linuxia suosittelen, suosittelin maksullista (boxed) Mandrivaa tai Susea. Jos rahaa ei ole, minulla nyt oleva Mandriva 2008.1 KDE Suomi-jakelu on suositeltavin. Yhtä hyvä on Ubuntu 8.04 Nordic Edition. Asennus ja käyttö ainakin alkuun sujuisi helposti keltä hyvänsä, edellyttäen että mikro on melko uusi ja tavallinen. Vähänkään erikoisemman tai vanhan mikron osalta kehoittaisin valmistautumaan ongelmiin selvittämällä mistä apua löytyy.
Vaikka itse olen joidenkin halveksima distrohyppelijä, en ole ainoa. Kokemukseni mukaan parhaat asiantuntijat erityisesti Suomen Ubuntun sivuilla kokeilevat jatkuvasti eri jakeluja. Suosittelevatkin niitä!
Mielestäni tunnne hyvin Unixin ja Linuxin perusrakenteen ja toiminnan. Se ei kuitenkaan riitä, sillä eri jakelut ovat omanlaisiaan viritelmiä. Ne jopa muuttuvat koko ajan. Standardisointia on yritetty, mutta turhaan. Myös jakelujen nettituki elää, ohjeet vaihtelevat jne. Siksi on pakko kysyä ja niin olen huomannut parhaittenkin tekevän.
PS: Se "digiboxi" - Ubuntulla on oma jakelu multimediamikroa varten. Olisiko Mandrivalla? Vastatkaa harkiten, saatan kysyä lisää