Pojan perhe käytteli onnellisena heille asentamaani mikroa ja siinä Suse 10.2 linuxia. Sitten 6 vuotias Saara yritti päästä Yleiradion Pikku Kakkosen sivuille. Selain ei näyttänytkään mitään kivaa vaan käsittämätöntä tekstiä, missä vilahti Jaava-saaren ja Flash Gordon sarjakuvahahmon nimi
Toki jokainen linuxin kanssa sählännyt heti ymmärtää, mistä on kysymys. Jopa Ukki-fossiili, joka kutsuttiin hätiin. Tiedän myös asian byrokraattisen taustan ja sen jotenkin entisenä pikkuvirkamiehenä ymmärrän. Sitä en ymmärrä, miksi vielä joidenkin distrojen kanssa täällä Euroopassakin joudutaan kohtaamaan "Pikku Kakkosen" ongelma. Siitä on keskustelussa syytetty jopa Ylen nykyistä pääjohtajaa, joskin oikea osoite olisi ko. firman atk-vastaavat.
Vaikka tiesin tai luulin tietäväni miten Saaran ongelma hoidetaan, kysyin sitä periaatteen vuoksi "Susea suomeksi" foorumilta ja sain tarvittavat neuvot. Samalla vinkin siitä, että kannattaisi päivittää versioon 10.3, jossa Pikku Kakkonen ei kuulema aiheuta ongelmia. Ehkä niin teenkin, joskin toistaiseksi Mandriva KDE Suomi on ollut parhaiten sijoittunut ehdokas kilpailussa Saaran ja veljien koneen uudeksi linuxiksi.
Kokeilin kuitenkin tällä oman koneen Mandriva KDE 2008 Suomi asennuksella Ylen Pikkuista. Ja eikös vain Jungerin ja kumppanien älytön ilmoitus pikkulapsille ladata selaimeen plugin tms. tullut nokan alle. Toimisiko homma jos todella antaisi Firefoxin hoitaa sen
Minä kuitenkin käynnistin ohjelmistonhallinnan ja haun "flash" ja "java". Mitään ei tullut näkyviin. Jaaha, asennusvaiheessa olisi pitänyt laittaa ihan jokikinen ehdolla ollut lähde mukaan. Nyt sitten vain lisäämään lähteitä.
Niitä olikin tosi paljon, lähteiden sijasta olisi parempi puhua suosta! Merkkasin melkein kaikki tarpeelliseksi. Sen jälkeen flash-haku toi kohtuullisen määrän rasteja näkyviin ja ei kun asennus käyntiin. Toivottavastin tuli tarvittava.
Java-haku loi valtavan pitkän listan. Jotta osaisi siitä valita pitäisi minun tai Saaran opiskella pitkään Java-ohjelmointia, mikä tietenkin olisi ainakin minulle hyväksi. Merkkasin melkoisen määrän rasteja ja Mandriva alkoi niitä asentamaan, samaan aikaan minä kävin päivittämään pojan koneen muisteja ja prosessoria tehokkaammiksi.
Noin puolen tunnin jälkeen ajoittain pätkinyt asennus oli loppu. Käynnistin Mandrivan uudelleen ja suunnistin Pikku Kakkosen suvuille. Sama älytön ilmoitus tuijotti sieltä. Voi